Etterforsker - Gaute Nymoen
"Sult"
(1890), skrevet av Knut Hamsund, har modernistiske trekk. Som etterforsker har jeg prøvd å finne
sammenhenger mellom modernismen og boka. Dekadanse, verditap og meningsløshet
er viktige trekk i romanen.
Dekadanse
er et trekk som stadig kommer opp i boken. "Ikke en rigtig sorgfri stund
på syv, otte måneder, ikke mat til nødtørft en kort tilende før nøde påny brøt
mig i knæ." Her ser vi at av og til går alt nedover som understreker
dekadanse. Men det blir bedre igjen i heldige uker som gjør at Hamsun bryter
litt med det modernistiske trekket. Det går i bølger, hovedpersonen er fattig
og sulten, så er han heldig å får mat, og så sliter han igjen.
Verditap
er noe hovedpersonen opplever gang på gang. Dette er fordi jeg-personen er
fullstendig sikker på at en 5 øring er innen rekkevidde. "Hans Pauli
Pettersen var en bodnestudent på kvisten i en fem etages gård, altså var Hans
Pauli Pettersen en fattig mand. Men hadde han en krone så vilde han ikke spare
den." Dessverre er ikke studenten hjemme.
Etter et
par andre forsøk på en 5øring gir jeg-personen opp å beskylder Gud for å leke
og ødelegge livet for han. Verditap er altså et trekk som ikke blir brutt, men
som blir oppfylt veldig ofte i romanen.
Gjennom
romanen virker veldig mye av jeg-et's forsøk på å tjene til livets opphold
meningsløse, meningsløshet. Den litt harde fattigdommen og trangen til å spise
trefliser er eksempler på meningsløsheten til hovedpersonen. Dette gjør at vi
får sympati for jeg-et.
Romanen,
"Sult", preges av modernistiske trekk. Det er oppturer og nedturer,
alt føles å gå den gale veien og det kan virke som Gud vil at livet til jeg-et
være tøft. Dekadanse er et trekk som blir brutt med modernismen, men det er
flere gode eksempler på dekadanse. Vandringen fortsetter, hovedpersonen er
fattig og sulten.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar